Skip to content
Read Tips And tricks in Bengali.
No Image Available

Lalsalu PDF By Syed Waliullah-লালসালু

 Author: Sayed Waliullah  Category: Bengali Novel  Publisher: Comrade Publishers  Pages: 67  Country: Bangladesh  Language: Bengali  File Size: 3 MB  Tags:Lalsalu | Lalsalu pdf | লালসালু | লালসালু PDF |
 Description:

Lalsalu is a famous novel written by Syed Waliullah. In 1955 it was first published by Comrade Publishers. The novel has been translated into Urdu, French, and English. The novel starts with the description of Mohobbotnagar village and the difficulties of village life. The main background of the novel is the business of religion by fooling the common people of the village.

Syed Waliullah is one of the most popular poets in Bangladesh. Syed Waliullah was born on 05 August 1922 in the Sholashahar area of Chittagong. He was notable for his first novel Lalsalu. For his outstanding contribution to Bengali literature, he was awarded various honors including the Bangla Academy Award, Ekushey Padak, National Film Award.

 

Syed Waliullah died on 10 October 1971 in Paris. He was 49 years old at the time of his death. He died of a brain hemorrhage while studying late at night and was buried there.

 

Lalshalu-লালসালু

লালসালু সৈয়দ ওয়ালীউল্লাহ  রচিত একটি বিখ্যাত উপ্যনাস। ১৯৫৫ সালে এটি কমরেড পাবলিশার্স থেকে প্রথম প্রকাশিত হয়। উপ্যনাসটির মূল পটভূমি গ্রামের সাধারন মানুষকে বোকা বানিয়ে তাদের সাথে ধর্ম ব্যাবসা। এই উপ্যনাসটি উর্দু, ফারাসি ও ইংরেজি ভাষা সহ আরও অনেক ভাষায় অনুবাদ করা হয়েছে।

সৈয়দ ওয়ালীউল্লাহ ১৫ অগাস্ট ১৯২২ সালে চট্রগ্রাম ষোলশহর এলাকায় জন্মগ্রহণ করেন। তাঁর পিতার নাম সৈয়দ আহমাদুল্লাহ এবং মাতার নাম নাসিমা আরা খাতুন। তাঁর বাবা একজন সরকারি কর্মকর্তা ছিলেন। কর্ম জীবনে তিনি বিভিন্ন পত্রিকায় চাকুরি করেন। ১৯৭০ সালে চাকরির থেকে অবসর নেন এবং ফ্রান্সের প্যারিসে চলে যান।

সৈয়দ ওয়ালীউল্লাহ ১০ অক্টোবর ১৯৭১ সালে ফ্রান্সের প্যারিসের মারা যান। মৃত্যুর সময় তাঁর বয়স হয়েছিল ৪৯ বছর। গভীর রাতে অধ্যায়নরত অবস্থায় মস্তিষ্কের রক্ত ক্ষরণের ফলে তাঁর মৃত্যু হয় এবং সেখানেই সমাহিত করা হয়। তাঁর লেখা উল্লেখযোগ্য উপ্যনাসের-চাঁদের অমাবস্যা, কাঁদো নদী কাঁদো, কদর্য এশীয় ফালগুণ।  বাংলা সাহিত্যে অসামান্য অবদানের জন্য তাকে বাংলা আকাডিমি পুরুস্কার, একুশে পদক, জাতীয় চলচিত্র পুরুস্কার সহ নানা সম্মাননায় ভূষিত করা হয়।

Click Here to Download Or Read Online

 Back

All Right Reserved By @TipsWali